Project in Colombia

Vanuit de jaarlijkse ZWO-actie ondersteunen we, samen met de Liemerse gemeenten, twee projecten in Colombia. Eén van de projecten is: Sociaal bewogen predikanten opleiden.

Studenten die in Cali, Colombia, theologie studeren leren te onderzoeken wat er speelt in de samenleving, en daarmee ook in de kerk. Docent Betty Luz stimuleert haar studenten om onderzoek te doen naar het thema ongelijkheid, waaronder racisme en genderongelijkheid. “Iedereen met een donkere huidskleur in Colombia heeft te maken met racisme”, vertelt ze. “Onze vicepresident is voor het eerst een Afro-Colombiaanse vrouw, maar zij heeft enorm veel te maken met discriminatie. Die ongelijkheid komt vooral door onze koloniale geschiedenis. Ik wil mijn studenten leren gevoelig te zijn voor dergelijke sociale thema’s en hen laten zien dat zij kunnen bijdragen aan maatschappelijke veranderingen. Juist vanuit de theologie. De Bijbel leert ons dat we allemaal geschapen zijn naar Gods beeld, dat we mogen omzien naar de ander en dat als iemand lijdt, we allemaal lijden. Ik wil mijn studenten uitdagen om vanuit die overtuiging in actie te komen.”

Betty Luz

‘Je leert hier om theorie ook in de praktijk te brengen’
Ze werkte jarenlang als docent op een basisschool, maar besloot het roer om te gooien. Luz Ospina (39) ging theologie studeren aan de universiteit in Cali, Colombia, en haalde vier jaar geleden haar diploma. “Het voelde echt als een roeping. Ik ben van jongs af aan christen, ben opgegroeid in de kerk en wilde deze stap al heel lang zetten. Toen ik eenmaal was begonnen, nam mijn motivatie alleen maar toe. Je leert hier echt de theorie ook in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld om met mensen op te trekken wanneer er verdriet, verlies of rouw is. Ik heb veel geleerd over pastoraat, maar ook over psychologie en traumaverwerking. Ik kijk nu vanuit een holistisch perspectief naar bijbelverhalen, en die verhalen zijn voor mij de sleutel om me in te zetten voor kwetsbare groepen in onze samenleving. Zo heb ik tijdens mijn studie in mijn eigen kerk een opvanghuis voor Venezolaanse vluchtelingen opgezet. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een stichting die uiteenlopende praktische en psychosociale hulp biedt aan vluchtelingen uit Venezuela.”

Luz Ospina

(05-05-2024)