viering

24 april 2022 @ 10:30 CEST

Voorganger: Hans Brezet (laatste preekbeurt!)
Ambtsdrager van dienst: Willem Lindeman

Bijzonderheden: Koffie.

De zondag ná Pasen.
Het evangelie-verhaal voor die zondag is Johannes 20 : 19 – 29, waarin verteld wordt hoe Jezus op de avond van de opstandingsdag zo maar ineens tussen zijn leerlingen staat, die ergens in Jeruzalem in een zaaltje achter vergrendelde deuren bedroefd bij elkaar zitten.
Hij zegent hen en geeft hun een opdracht mee. …. Eén van hen is er die avond niet bij: Tomas. Die zit -intens bedroefd- in zijn eentje op een ander adres.
Als de anderen hem de volgende dag vertellen, dat zij de Heer gezien hebben, kan hij dat niet geloven.
Een week later komt Jezus weer -even onverwacht- te midden van de leerlingen. En dan is Tomas er wèl. En dan mag hij in Jezus’ handen de wonden van de spijkers zien waarmee hij aan het kruis had gehangen en in zijn zij de wond van een speer betasten. “Kom maar …., voel maar ….” Maar Tomas gelooft het zó al.
Dit bekende verhaal waar hij de bijnaam “ongelovige Tomas” aan overhield, bracht mij er toe om voor deze zondag op zoek te gaan, wat dat nou is met Jezus’ lichaam. Het is vreemd …. Jje zou zelfs zeggen: Dat kan helemaal niet. En toch was het blijkbaar overtuigend reëel.
Of althans: “werkelijk”, want het werkte …. Het werd het voor mij een hele zoektocht naar: “De ‘lichamelijkheid’ van de Opgestane” ……

Het is tevens (buiten bijzonderheden) mijn laatste keer, dat ik in een kerkdienst voorga.
Als je zo oud bent als ik, dan wordt het toch tijd om eens een keer je mond te houden ….

Hans Brezet.

Collectes: