Thema avond: zijn gebruiken heilig of niet?

29 mei @ 19:30 - 21:30 CEST

Uitnodiging!

In onze gemeente hebben we elkaar met bepaalde gebruiken kennis laten maken als:

– de zondag in plaats van de zaterdag (sabbat) een rustdag met viering houden
– vierdagen uit een lang verleden zoals de christelijke feestdagen en goede Vrijdag
– sacramenten als doop en avondmaal, ’s ochtends ‘de maaltijd van de Heer’ genoemd
– gebruiken uit een korter verleden, zoals de vieringen in de stille week met hoog-kerkelijke ‘geleende’ Katholieke gebruiken rond de Paaskaars en antipendia; een protestants gebruik als kerkennacht op 21 juni
– heel nieuwe gebruiken als de TOP2000viering (10 jaar nog maar!)
– Duivense Protestantse gebruiken als de Rondom 12- en Rondom 4-viering, de laatste zondag van het kerkelijk jaar met herdenken van overleden gemeenteleden en de 4 mei herdenking. Ook eens een kampeerweekend of startzondagen met fietstocht en wijngaardbezoek. Sommige gebruiken zijn er nog, andere weer verdwenen.

Willem Lindeman en ds. Jolande nodigen geïnteresseerde gemeenteleden uit om eens een avond over ‘onze’ gebruiken te praten: om ons af te vragen welke gebruiken belangrijk voor ons zijn en waarom we deden wat we deden, ook afwijkend van andere kerken, waarom we uit de (Rooms/oud) Katholieke traditie leenden, lenen en waarom dit zouden voortzetten.

Iedereen welkom: woensdag 29 mei in de huiskamer 19.30!
ds. Jolande en Willem Lindeman

19:30 - 21:30 CEST