“Elite en schorriemorrie – Kerst, kunst en geloofssymbolen”

14 december 2023 @ 20:00 CET

“Elite en schorriemorrie – Kerst, kunst en geloofssymbolen”, dr. Alfred C. Bronswijk Kerst is de tijd voor de allermooiste verhalen. Bijvoorbeeld over ‘Elite’, of over ‘schorremorrie’. U kent ze wel, die kleurrijke koningen uit het verre oosten en die horkerige herders uit Bethlehem. Hoe ze heetten, hoe ze er uitzagen, hoeveel het er waren? – de bijbel doet daar geen boekje over open. Evenmin over die wonderlijke ster met zijn stralen.
Maar daarvoor moet je dan ook bij de beeldende kunst te rade gaan. Of bij de geloofsboeken uit het vroegste christendom. Geschriften die de rang van bijbelboek nooit haalden, maar wel razend populair waren bij het vrome volk. Daaruit kun je leren dat er bij de heilige geboorte twee vroedvrouwen waren. Dat Jozef het kindje wikkelde in een oude sok. Dat Maria prachtig lang gouden haar had. Dat het stalletje
helemaal geen stal was maar gewoon een ordinaire grot. En dat Jozef en Maria beslist geen toeslagenaffaire-slachtoffers waren.

Dit en alles komt naar voren in onze bijzondere beeld- en verhalenreis rond de kunst en symboliek van het Kerstfeest, op 14 december. Alfred Bronswijk, theoloog en dichter, neemt ons mee naar fascinerende geloofskunst uit vroeger eeuwen. Naar prachtige legendes en diepzinnige symbolen. Naar oude tradities, zoals de groene boom met z’n piek en kleurige ballen. Tradities die we, onwetend, als gelovigen en ongelovigen toch jaarlijks herhalen… Zo beleven we een verrassende en verrijkende avond in woord en beeld met ‘Elite en schorriemorrie’ in de hoofdrol.

Plaats en tijd: protestantse kerk Lathum, Kerkstraat 8, Lathum op 14 december om 20.00 uur
Iedereen welkom!

14 december 2023